KU -SO 54 Uzyskanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach detalicznych i gastronomicznych
/public/get_file.php?id=235630Urząd Miasta Bolesławiec
Wydział Spraw Obywatelskich
KU-SO 54
Wersja z dnia 20.10.2023 r.
Uzyskanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w placówkach detalicznych i gastronomicznych
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- wypełniony wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (kopia)
- zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym (kopia)
- decyzja właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (kopia),
- pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli dokumenty załączane do wniosku poświadczył urzędnik lub jeżeli złożono dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa,
- Wniosek o wydanie zaświadczenia o dokonaniu opłaty (jeżeli przedsiębiorca zamierza z niego korzystać).
Do wglądu :
- oryginał tytułu prawnego wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- oryginał zgody właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- oryginał decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r.
o bezpieczeństwie żywności i żywienia, - dowód osobisty.
Druk wniosku można otrzymać:
- w Biurze Obsługi Interesanta – Rynek-Ratusz, tel. 75 645-64-01,
- w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec- II piętro, pok. 208), tel. 75 645-64- 91,
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
- Opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych
- Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych (przed wydaniem zezwolenia) wnoszą opłatę proporcjonalnie za okres korzystania w danym roku od kwoty:
- 525 zł - za korzystanie zawierających, do 4,5% alkoholu oraz piwa
- 525 zł - za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2100 zł - za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.
- Przedsiębiorcy korzystający z zezwolenia w następnych latach jego ważności wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim (ustaloną na podstawie pisemnego oświadczenia przedsiębiorcy składanego do dnia 31 stycznia):
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł ,(oświadczenie)
- 1,4% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 37 500 zł ,(oświadczenie)
- 2,7% ogólnej wartości sprzedaży w roku poprzednim napojów zawierających powyżej 18% alkoholu jeżeli wartość sprzedaży przekroczyła 77 000 zł (oświadczenie).
Opłatę należy uiścić w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego lub w trzech równych ratach, w terminach do:
- 31 stycznia,
- 31 maja,
- 30 września.
W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do dnia 31 stycznia, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% rocznej, opłaty za korzystanie
z zezwolenia.
W przypadku niedokonania opłaty w ustawowej wysokości w terminach do 31 maja i 30 września, przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni, przy czym kwota do zapłaty zostaje powiększona o 30% opłaty należnej za korzystanie
z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w ustawowych terminach zezwolenie wygasa, a przedsiębiorca może wystąpić o nowe zezwolenie po 6 miesiącach.
- Opłata skarbowa
- za złożenie pełnomocnictwa – 17 zł,
- za poświadczenie zgodności z oryginałem kopii załączanych do wniosku dokumentów, od każdej pełnej lub zaczętej stronicy – 5 zł,
- za poświadczenie zgodności kopii zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, od każdej pełnej lub zaczętej stronicy – 5 zł,
- za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – 17 zł.
Opłatę należy wpłacić na konto 98 1020 2137 0000 9002 0046 4230 lub dokonać płatności kartą na miejscu ( bez opłat i prowizji), przed złożeniem wniosku i pełnomocnictwa.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Wniosek składa do Prezydenta Miasta Bolesławiec o wydanie zezwolenia wraz
z wymaganymi załącznikami. - Wniosek w formie pisemnej składa osobiście/przez pełnomocnika lub za pośrednictwem poczty lub w formie dokumentu elektronicznego, który wymaga uwierzytelnienia na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, tj. poprzez jego opatrzenie podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym.
- W momencie otrzymania wniosku organ wydaje potwierdzenie jego przyjęcia.
- Złożony wniosek podlega ocenie organu, który po sprawdzeniu jego kompletności, bada uprawnienie Wnioskodawcy do jego złożenia.
W wyniku tego działania organ:
- wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków, jeżeli wniosek zawiera braki formalne,
- zawiadamia strony o wszczęciu postępowania, jeżeli wynik sprawdzenia jest pozytywny,
- prowadzi postępowanie: postępowanie to kończy decyzja administracyjna
o wydaniu lub odmowie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Decyzja zostaje wydana nie później niż w ciągu miesiąca, a jeżeli sprawa okaże się szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Termin ten może być przedłużony, o czym zawiadamia się strony i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy.
- Doręczenie decyzji (w zależności od żądania wnioskodawcy) następuje w:
- wydziale (odbiór osobisty lub przez pełnomocnika),
- formie przesyłki listowej za potwierdzeniem odbioru,
- formie dokumentu elektronicznego,
Wykonanie decyzji nastąpi po jej uprawomocnieniu.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich, Plac Marsz. Józefa Piłsudskiego 1, (wieżowiec II piętro, pok.208), tel. 75 645-64-91.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w terminie 14-stu dni od dnia doręczenia decyzji w BOI (Ratusz, wieżowiec) lub za pośrednictwem poczty. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania składając oświadczenie, co spowoduje, że decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Na przewlekłe załatwianie sprawy lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 1300 -1600.
VI. UWAGI:
- Zezwolenie wydaje się, gdy usytuowanie punktu sprzedaży jest zgodne z przepisami uchwały Rady Miasta Bolesławiec i ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, oraz gdy zezwolenie mieści się w limicie ustalonym przez Radę Miasta Bolesławiec.
- Zezwolenie wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata w przypadku placówek detalicznych i 4 lata w przypadku placówek gastronomicznych.
- Organ zezwalający lub, na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.
- Organowi zezwalającemu przysługuje prawo przeprowadzenia kontroli przedsiębiorców w zakresie prawidłowości złożonego oświadczenia o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim.
- W przypadku utraty przez przedsiębiorcę fizycznego egzemplarza zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, można wystąpić o wydanie uwierzytelnionej kopii tego zezwolenia.
- Zaświadczenie nie jest obowiązkowym dokumentem. Zgodnie z art. 18 ust. 7 pkt 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, przedsiębiorca zobowiązany jest do okazania przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych „odpowiedniego dowodu potwierdzającego dokonanie opłaty”.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
- uchwała nr LII/521/2018 Rady Miasta Bolesławiec z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Bolesławiec (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z 2018 r. poz. 4194; z 2019 poz. 7701),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
- ustawa z dnia 18 listopada 2022 r. o doręczeniach elektronicznych.