KU-SO 57 Uzyskanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych w placówkach detalicznych i gastronomicznych
Urząd Miasta Bolesławiec
Wydział Spraw Obywatelskich
KU-SO 57
Wersja z dnia 20.10.2023 r.
Uzyskanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych w placówkach detalicznych i gastronomicznych
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony wniosek o wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych.
- Wykaz zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych.
- Pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone).
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli dokumenty załączane do wniosku poświadczył urzędnik lub jeżeli złożono dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.
Druk wniosku można otrzymać:
- w Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz tel. 75 645-64-01,
- w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Bolesławiec, Plac Marsz. Józefa Piłsudskiego 1, (wieżowiec II pietro , pok. 208), tel. 75 645-64-91,
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY:
- Opłata za zezwolenie na wyprzedaż zapasów napojów alkoholowych wynosi:
- 1,4% - wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 1,4% - wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 2,7% - wartości sprzedaży zinwentaryzowanych napojów alkoholowych zawierających powyżej 18% alkoholu.
- Opłata skarbowa:
- 17 zł - za złożenie pełnomocnictwa,
- 5 zł - za poświadczenie zgodności kopii zezwolenia na wyprzedaż napojów alkoholowych, od każdej pełnej lub zaczętej strony.
Opłaty wnosi się na rachunek bankowy Urzędu Miasta Bolesławiec
PKO BP S.A. O/Bolesławiec Nr 98 1020 2137 0000 9002 0046 4230
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- Wniosek o wydanie zezwolenia na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych wraz z wymaganymi załącznikami przedsiębiorca składa w Urzędzie Miasta osobiście/za pośrednictwem poczty w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, który wymaga uwierzytelnienia na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, tj. poprzez jego opatrzenie bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym kwalifikowanym certyfikatem lub profilem zaufanym ePUAP.
- Jeżeli wniosek jest kompletny wszczyna się postępowanie, jeżeli nie jest kompletny wzywa się do uzupełnienia braków.
- Wniosek zostaje rozpatrzony nie później niż w ciągu miesiąca, a jeżeli sprawa okaże się szczególnie skomplikowana – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Termin ten może być przedłużony, o czym zawiadamia się stronę i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy.
- Odbiór zezwolenia odbywa się za okazaniem dokumentu tożsamości przez wnioskodawcę lub pełnomocnika oraz uiszczeniu opłaty za wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich,
Plac marsz. Józefa Piłsudskiego 1,(wieżowiec II piętro, pok. 208), tel. 75 645-64-91.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w Biurze Obsługi Interesanta ( Ratusz, wieżowiec), w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania składając oświadczenie, co spowoduje, że decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Stronie służy prawo do wniesienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 1300 -1600.
VI. UWAGI:
- Zezwolenie na wyprzedaż posiadanych, zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych może otrzymać przedsiębiorca, którego dotychczasowe zezwolenie wygasło z następujących przyczyn:
- likwidacja punktu sprzedaży,
- upływ terminu ważności zezwolenia,
- zmiana rodzaju działalności punktu sprzedaży,
- zmiana składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
- niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim lub niedokonania opłaty w ustawowo określonej wysokości oraz w ustawowych terminach.
- Termin zezwolenia nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia dotychczasowego zezwolenia.
- Przedsiębiorca, który otrzymał zezwolenie na wyprzedaż posiadanych zinwentaryzowanych zapasów napojów alkoholowych może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu ważności zezwolenia na wyprzedaż zapasów.
- W przypadku utraty przez przedsiębiorcę fizycznego egzemplarza zezwolenia na wyprzedaż napojów alkoholowych, można wystąpić o wydanie uwierzytelnionej kopii tego zezwolenia.
Podstawa prawna:
1) ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
2) ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
3) ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
4) ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.