KU-SO 03 Realizacja obowiązku meldunkowego - wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego
Urząd Miasta Bolesławiec
Wydział Spraw Obywatelskich
KU-SO 03
Wersja z dnia 17.10.2023 r.
Realizacja obowiązku meldunkowego - wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego w siedzibie urzędu
Uwaga: osoby, które posiadają profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego albo certyfikat podpisu osobistego umieszczony w e-dowodzie mogą wymeldować się bez udziału urzędnika na stronie www.obywatel.gov.pl Profil zaufany można założyć za pośrednictwem strony www.obywatel.gov.pl lub bankowości elektronicznej.
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- W zależności od sytuacji formularz:
- „Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego”
- „Zgłoszenie wymeldowania z pobytu czasowego”
Formularz wypełnia osoba dokonująca zgłoszenia lub pracownik urzędu na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz podanych przez osobę zgłaszającą. Potwierdzenia wiarygodności danych zamieszonych na formularzu dokonuje własnoręcznym czytelnym podpisem osoba zgłaszająca,
- Podpisana klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych,
- W przypadku zgłoszenia wymeldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do wymeldowania (wraz z dowodem opłaty- jeżeli jest obowiązkowa),
- dowód, paszport lub aplikacja mObywatel
- Wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego wymeldowanie z pobytu czasowego/ stałego – jeżeli wystąpi o nie strona,
- Do wglądu: dowód osobisty pełnomocnika, paszport lub aplikacja mObywatel
Druki można otrzymać :
- w Biurze Obsługi Interesanta - Rynek - Ratusz (tel. 75 645 64 01)
- w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec – II piętro pok. 205)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
- za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł,
- za wydanie zaświadczenia - 17 zł (z wyjątkiem zwolnień wynikających z ustawy o opłacie skarbowej)
Opłatę należy wpłacić na konto 98 1020 2137 0000 9002 0046 4230 lub dokonać płatności kartą na miejscu (bez opłat i prowizji).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Niezwłocznie – przyjęcie zgłoszenia. Zaświadczenie wydaje się na wniosek .
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich, pok. 205 (wieżowiec - II piętro), tel. 75 645 65 42, 75 645 65 44
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.
VI. UWAGI:
- Obywatel polski, który opuszcza miejsce pobytu stałego albo miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu obowiązany jest wymeldować się.
- Obywatel polski może się wymeldować z miejsca pobytu stałego/czasowego dokonując za-meldowania w nowym miejscu pobytu.
-
Obywatel polski może dokonać wymeldowania przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Organem rejestrującym dane będzie w tym przypadku minister właściwy do spraw informatyzacji.
- Zgłoszenie wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej na formularzu opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej na formularzu opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, umożliwiającym wprowadzenie danych do rejestru PESEL przez organ, pod warunkiem otrzymania dowodu o którym mowa w art 41 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
- Wymeldowania z pobytu stałego/czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
- Za osobę nie posiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
-
Jedno z rodziców może dokonać wymeldowania dziecka pozostającego pod jego władzą rodzicielska przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, jeżeli w rejestrze PESEL przy danych dziecka zamieszczono numer PESEL tego z rodziców, który dokonuje wymeldowania. W tym przypadku wymagane jest złożenie oświadczenia o pozostawaniu dziecka pod władzą rodzicielska rodzica. Oświadczenie to składa się pod odpowiedzialnością karną za złożenie fałszywego oświadczenia. W oświadczenie należy zamieści klauzulę o treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
- Formularz zgłoszenia wymeldowania z pobytu stałego lub czasowego umożliwia wyrażenie zgody, przez osobę składającą wniosek w swoim imieniu, na przekazanie wybranych danych osobowych do rejestru danych kontaktowych. Przekazanie danych nie jest obowiązkowe. Mogą one umożliwić innym podmiotom (np. urzędom) szybki kontakt z osobą celem sprawnego załatwienia sprawy i poinformowania o działaniach jakie te podmioty podejmują. Zgodę można wycofać w każdej chwili.
- Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
- Zasady te nie dotyczą żołnierzy w czynnej służbie wojskowej.
Podstawa prawna:
-
ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
-
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego,
-
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
-
ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny,
-
ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,
-
rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych.