KU-SO 06 Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej z pobytu stałego lub pobytu czasowego
Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej z pobytu stałego lub pobytu czasowego
KU- SO 06 Wersja z dnia 18.10.2023 r.
Wydział Spraw Obywatelskich
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- podanie o wymeldowanie, zawierające dane osoby podlegającej wymeldowaniu, uzasadnienie, wskazanie miejsca jej nowego pobytu wraz z dowodem dokonania opłaty skarbowej,
- kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu: wypis z księgi wieczystej, umowa cywilno-prawna, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu),
- pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone) wraz z dowodem dokonania opłaty skarbowej (jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do jej uiszczenia)
Druk podania można otrzymać w:
- Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz (tel. 75 645 64 01)
- Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec – II piętro pok. 205)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
Opłata skarbowa :
- za wydanie na wniosek decyzji administracyjnej w I instancji - 10 zł,
- za złożenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Opłatę należy wpłacić na konto 98 10202137 0000 9002 0046 4230 lub dokonać płatności kartą na miejscu (bez opłat i prowizji), przed złożeniem wniosku i pełnomocnictwa.
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku wydania decyzji umarzającej postępowanie opłata skarbowa podlega zwrotowi na wniosek strony.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Podanie składa się do Prezydenta Miasta Bolesławca (jeżeli wymeldowanie ma nastąpić na terenie miasta).
-
Podanie składa się osobiście/za pośrednictwem poczty na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Złożone podanie podlega ocenie organu, który po sprawdzeniu jego kompletności, bada uprawnienie Wnioskodawcy do jego złożenia.
W wyniku tego działania organ:
- wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków, jeżeli podanie zawiera braki formalne,
- zawiadamia strony o wszczęciu postępowania, jeżeli wynik sprawdzenia jest pozytywny,
- prowadzi postępowanie wyjaśniające (m.in. przesłuchuje strony oraz świadków);
- postępowanie to kończy decyzja administracyjna o wymeldowaniu lub o odmowie wymeldowania osoby. Decyzja zostanie wydana nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych, nie później niż w ciągu 2 m-cy. Termin ten może zostać przedłużony, o czym organ zawiadamia strony i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy.
- Doręczenie decyzji (w zależności od żądania wnioskodawcy ) następuje w;
- wydziale (odbiór osobisty lub przez pełnomocnika),
- formie przesyłki listowej za potwierdzeniem odbioru,
- formie dokumentu elektronicznego.
- Wykonanie decyzji nastąpi po jej uprawomocnieniu.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich (wieżowiec-II piętro pok. 205), tel. 75 645 65 42, 75 645 65 44
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w terminie 14-stu dni od daty doręczenia decyzji w BOI (Ratusz, wieżowiec) lub za pośrednictwem poczty. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania (oświadczenie), co spowoduje, że decyzja stanie się ostateczna i prawomocna.
- Na przewlekłe załatwienie sprawy lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
- Stronom służy prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.
VI. UWAGI:
- Organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się.
- Postępowanie dowodowe winno wykazać, że osoba która ma być wymeldowana, faktycznie nie zamieszkuje w lokalu i dobrowolnie opuściła lokal.
- Wniosek o wymeldowanie złożyć może właściciel(le) lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu.
Podstawa prawna:
-
ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
-
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
-
ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
-
ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi,
-
ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.