KU-SO 08 Wydanie zaświadczenia z rejestru PESEL i rejestru mieszkańców
KU-SO 08 Wydanie zaświadczenie z rejestru PESEL i rejestru mieszkańców
Wersja z dnia 17.10.2023 r.
Wydział Spraw Obywatelskich
Uwaga: osoby, które posiadają podpis zaufany (elektroniczny) lub profil zaufany mogą pobrać informację o swoim adresie zameldowania na pobyt stały lub czasowy lub o braku adresu zameldowania w formie elektronicznej przez stronę www.obywatel.gov.pl zakładka „Dokumenty i dane osobowe” Pobierz dokument o zameldowaniu (usługa online).
Profil zaufany można założyć za pośrednictwem strony www.obywatel.gov.pl lub bankowości elektronicznej.
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wypełniony "Wniosek o wydanie zaświadczenia "
- dowód uiszczenia opłaty (jeżeli obowiązuje),
- do wglądu:
- dowód osobisty lub paszport (wnioskodawcy/pełnomocnika)
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (w przypadku zaświadczenia potwierdzającego fakt, że nikt w danym lokalu nie jest zameldowany),
- pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone) wraz z dowodem opłaty- (jeżeli obowiązuje)
Druki można otrzymać :
- w Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz (tel. 75 645 64 01)
- w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec – II piętro pok. 205)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
- za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł,
- za wydanie zaświadczenia - 17 zł,
(z wyjątkiem zwolnień wynikających z ustawy o opłacie skarbowej),
- za wydanie wielojęzycznego formularza standardowego - 17 zł
Opłatę należy wpłacić na konto 98 1020 2137 0000 9002 0046 4230 lub dokonać płatności kartą na miejscu (bez opłat i prowizji).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Wydanie zaświadczenia do 7-miu dni – odbiór osobisty, za pośrednictwem poczty lub w formie dokumentu elektronicznego.
- Postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia bądź zaświadczenia o treści żądanej przez wnioskodawcę do 7-miu dni - odbiór osobisty lub za pośrednictwem poczty.
- Na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich (wieżowiec- II piętro pok. 205), tel. 75 645 65 42, 75 645 65 44
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Zażalenie na postanowienie wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego z pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Zażalenie składa się w terminie 7-miu dni od daty doręczenia postanowienia w BOI (Ratusz, wieżowiec) lub za pośrednictwem poczty.
- Stronom służy prawo do wniesienia skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność organu do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.
VI. UWAGI:
- Wydanie zaświadczenia z rejestru PESEL – dowolny organ gminy wydaje zaświadczenie na wniosek zainteresowanej osoby złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców – organ gminy prowadzący rejestr mieszkańców wydaje zaświadczenie na wniosek zainteresowanej osoby złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL, umożliwia się pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych przetwarzanych w rejestrze PESEL jej dotyczących lub danych dotyczących dziecka pozostającego pod jej władzą rodzicielską. Pobranie zaświadczenia następuje przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dziecka przetwarzanych w rejestrze PESEL wymaga złożenia przez tego z rodziców, które dokonuje wglądu, oświadczenia o pozostawaniu dziecka pod jego władzą rodzicielską. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie zamieszcza w nim klauzulę następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.".
- Zaświadczenie pobrane przy użyciu usługi teleinformatycznej, jest nieodpłatne.
- Zaświadczenie może mieć postać wydruku z systemu teleinformatycznego.
- Pełnomocnictwo udziela się w formie przewidzianej w Kodeksie postępowania administracyjnego.
- Z rejestru mieszkańców wydaje się również na wniosek właściciela-najemcy mieszkania, zaświadczenie o ilości lub braku osób zameldowanych pod danym adresem.
- Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskuje się bezpłatnie po złożeniu wniosku o udostępnienie danych.
- Wielojęzyczny formularz standardowy wydaje się razem z zaświadczeniem o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy lub po jego wydaniu. Wniosek o jego wydanie składa się w postaci odpowiedniej do postaci złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia. Formularz wydaje się osobie uprawnionej do otrzymania zaświadczenia, do którego ma być dołączony formularz. Wielojęzyczny formularz standardowy ważny jest wyłącznie z oryginałem zaświadczenia, do którego został wydany i samodzielnie nie przedstawia żadnej wartości prawnej.
Podstawa prawna:
-
ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
-
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego,
-
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,
-
ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,
-
ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowania przed sądami administracyjnymi,
-
ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.