KU-SO 20 Wpisanie do rejestru wyborców cz. A obejmująca obywateli polskich
KU-SO Wpisanie do rejestru wyborców cz. A – obejmująca obywateli polskich
KU-SO 20 Wersja z dnia 21.09.2022r.
Wydział Spraw Obywatelskich
Uwaga: osoby, które posiadają podpis elektroniczny lub profil zaufany mogą złożyć wniosek w formie elektronicznej przez stronę www.obywatel.gov.pl zakładka „Meldunek i wybory”.
Profil zaufany można założyć za pośrednictwem strony www.obywatel.gov.pl lub bankowości elektronicznej.
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- wypełniony i podpisany "Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców – w części A/B” (KU-SO 20/01)
- do wglądu dowód osobisty wnioskodawcy,
- kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
- wypełniona i podpisana "Deklaracja zawierająca informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców (KU-SO 20/02),
- dokumenty potwierdzające stałe zamieszkanie w Bolesławcu pod wskazanym we wniosku adresem (tytuł prawny do lokalu - akt własności, umowa najmu, oświadczenie właściciela lub najemcy mieszkania, zameldowanie na pobyt czasowy w lokalu, zeznania świadków, rachunki dot. przedmiotowego lokalu wystawione na osobę ubiegającą się o wpisanie do rejestru wyborców, akt rozliczania podatku dochodowego w Urzędzie Skarbowym w Bolesławcu, potwierdzenie uczęszczania dzieci do placówek oświatowych itp.). W przypadku gdy dowodem na potwierdzenie stałego zamieszkiwania mają być zeznania świadków, należy ze świadkami zgłosić się w tut. Urzędzie celem przesłuchania ich do protokołu.
Druki można otrzymać w:
- Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz (tel. 75 645 64 01)
- Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec - II piętro pok. 205)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
Wolne od opłat.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Wniosek o wpis do części A rejestru wyborców składa do Prezydenta Miasta Bolesławiec. Obywatel polski (posiadający prawo wybierania) zamieszkujący w Bolesławcu bez zameldowania na pobyt stały.
- Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Przed wydaniem decyzji o wpisie do rejestru wyborców Prezydent jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania w Bolesławcu.
W wyniku tego działania organ wydaje w ciągu 5 dni decyzję:
- o wpisaniu do rejestru wyborców w mieście Bolesławiec (pozytywny wynik sprawdzenia)
- o odmowie wpisania do rejestru wyborców w mieście Bolesławiec (negatywny wynik sprawdzenia)
- Doręczenie (w zależności od żądania wnioskodawcy) następuje:
- w wydziale (odbiór osobisty lub przez pełnomocnika),
- w formie przesyłki listowej za potwierdzeniem odbioru,
- w formie dokumentu elektronicznego.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich pok. 205 ( II piętro-wieżowiec) tel. 75 645 65 42. 75 645 65 44.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru przysługuje prawo wniesienia skargi do Sądu Rejonowego w Bolesławcu. Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeżeli Prezydent Miasta Bolesławiec uzna skargę w całości za zasadną może niezwłocznie zmienić lub uchylić swoją decyzję, jeżeli nie to przekazuje skargę niezwłocznie sądowi.
- Na decyzję o wpisanie do rejestru wyborców służy reklamacja.
VI. UWAGI:
- Prawo wybierania w Rzeczypospolitej Polskiej ma obywatel polski, który:
- najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat,
- nie został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu,
- nie został ubezwłasnowolniony prawomocnym orzeczeniem sądu,
- nie został pozbawiony praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
- Warunkiem udziału w głosowaniu jest wpisanie wyborcy do spisu wyborców, sporządzonego na podstawie rejestru wyborców.
- Można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców.
- Wyborcy zameldowani na pobyt stały w Bolesławcu ujmowani są w rejestrze z urzędu.
- Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w Bolesławcu złożyć mogą wyborcy:
- stale zamieszkali w Bolesławcu bez zameldowania na pobyt stały,
- nigdzie niezamieszkali, przebywający stale w Bolesławcu,
- zamieszkali stale w Bolesławcu pod innym adresem aniżeli adres ich zameldowania na pobyt stały w Bolesławcu.
- Wpis do rejestru wyborców daje możliwość głosowania w miejscu faktycznego zamieszkania lub przebywania i dotyczy wszystkich wyborów/referendów (nie jest wpisem jednorazowym dotyczącym tylko najbliższych wyborów).
- Z rejestru wykreśla się, wyborców którzy:
- wymeldowali się z pobytu stałego lub zmarli ( z urzędu),
- zostali pozbawieni prawa wybierania,
- zostali wpisani na własny wniosek do rejestru w innej miejscowości,
- zostali wpisani na własny wniosek do rejestru w Bolesławcu i złożyli oświadczenie o powrocie do gminy stałego zamieszkania lub zmienili miejsce (gminę) zameldowania na pobyt stały.
8. Wniosek o wpisanie do rejestru można składać przez cały rok, najpóźniej w ostatnim dniu pracy Urzędu przed dniem głosowania - w godzinach pracy Urzędu. Jeżeli wniosek złożony zostanie w ostatnim dniu roboczym przed wyborami Prezydent Miasta nie wyda decyzji w tym samym dniu jeżeli nie będzie możliwe sprawdzenie czy dana osoba spełnia warunek stałego zamieszkania na terenie Bolesławca.
Podstawa prawna:
-
ustawa z dnia 5 stycznia 2011r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2022 r. poz.1277).
-
Rozporządzenie MSWiA z dnia 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze (Dz. U. z 2017 r. poz.1316 oraz z 2018 r. poz. 2209).