KU-SO 30 Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego
Wydział Spraw Obywatelskich
KU - SO 30 Wersja z dnia 16.10.2023 r.
Wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego
I. WYMAGANE DOKUMENTY
Wymagane dokumenty (w zależności od okoliczności)
wypełniony i własnoręcznie podpisany w zależności od potrzeb wniosek lub podanie
- „Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia”,
- „Wniosek o wydanie odpisu aktu małżeństwa”,
- „Wniosek o wydanie odpisu aktu zgonu”,
- „Wniosek o wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych”,
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
- dokumenty potwierdzające interes prawny, (np. wezwanie sądowe, wezwanie organu administracyjnego),
- pełnomocnictwo ( jeżeli został ustanowiony pełnomocnik),
- "Wniosek o wydanie wielojęzycznego standardowego formularza" (jeżeli wystąpi o nie strona).
Do wglądu:
- ważny dokument tożsamości (wnioskodawcy/pełnomocnika).
Druki można otrzymać:
- w Biurze Obsługi Interesanta – Rynek-Ratusz, tel.75 645 64 01
- w Referacie Urząd Stanu Cywilnego w Wydziale Spraw Obywatelskich (biurowiec – parter pok. 6, tel. 75 645 65 79)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta: www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
Opłata skarbowa (z wyjątkiem zwolnień wynikających z ustawy o opłacie skarbowej)
- za odpis skrócony – 22 zł,
- za odpis skrócony na druku wielojęzycznym – 22 zł,
- za odpis zupełny – 33 zł,
- za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby oraz zaświadczenie o nieposiadaniu księgi – 24 zł,
- za złożone pełnomocnictwo – 17 zł
Opłata za wydanie wielojęzycznego formularza standardowego - 17 zł.
Opłatę należy wpłacić na konto 98 10202137 0000 9002 0046 4230
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Wydanie odpisu następuje:
- do 7 dni roboczych, jeśli akty stanu cywilnego zostały sporządzone w USC Bolesławiec,
- do 10 dni roboczych, jeśli akty stanu cywilnego zostały sporządzone się w innym USC.
- Odmowa wydania odpisu następuje w drodze decyzji.
- Na wniosek wydawany jest wielojęzyczny formularz standardowy odnoszący się do odpisu skróconego aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu.
- Odmowa wydania zaświadczenia następuje w drodze postanowienia.
- Na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Referat Urząd Stanu Cywilnego w Wydziale Spraw Obywatelskich (biurowiec) - parter pok. 6 tel. 75 645 65 79.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji odmawiającej wydania odpisu aktu stanu cywilnego przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w terminie 14-stu dni od daty doręczenia decyzji w BOI (Ratusz, wieżowiec) lub za pośrednictwem poczty. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania, co powoduje że decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Od postanowienia w sprawie odmowy wydania zaświadczenia służy zażalenie do Wojewody Dolnośląskiego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.
- Stronom służy prawo do wniesienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta w poniedziałki w godz.13.00-16.00.
VI. UWAGI:
- Odpisy aktów stanu cywilnego oraz zaświadczenia wydaje się na wniosek: osobie, której akt dotyczy lub jej małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, przedstawicielowi ustawowemu, opiekunowi, osobie, która wykaże w tym interes prawny, sądowi, prokuratorowi, organizacjom społecznym, jeżeli jest to zgodne z ich celem statutowym i przemawia za tym interes społeczny oraz organom administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
- Wniosek o wydanie odpisu lub zaświadczenia składa się do wybranego kierownika usc. Wniosek może zostać również złożony w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
- Wniosek o wydanie odpisu z akt stanu cywilnego i zaświadczenia o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego, składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego.
- Zaświadczenie o danych zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego ważne jest przez okres 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.
- Wielojęzyczny formularz standardowy wydaje się razem z odpisem skróconym aktu stanu cywilnego lub po jego wydaniu. Wniosek o jego wydanie składa się w postaci odpowiedniej do postaci złożonego wniosku o wydanie odpisu. Formularz wydaje się osobie uprawnionej do otrzymania odpisu, do którego ma być dołączony formularz.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu 8 września1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego
- Ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. do doręczeniach elektronicznych
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie
- ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej