KU-SO 35 Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego
KU-SO 35 Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego
KU-SO 35 Wersja z dnia 16.10.2023 r.
Wydział Spraw Obywatelskich
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- „Wniosek o sprostowanie lub uzupełnienie aktu”,
- pełnomocnictwo udzielone na piśmie,
- dowód wniesienia opłaty skarbowej,
- do wglądu dowód osobisty wnioskodawcy (pełnomocnika) lub inny dokument stwierdzający tożsamość.
Druk podania można otrzymać w:
- Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz, tel. 75 645 64 01
- Wydziale Spraw Obywatelskich, Referat Urząd Stanu Cywilnego (wieżowiec – II piętro, pok. 212, 213 lub 214)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
Opłata skarbowa:
- za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego - 39 zł
- za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (jeżeli podlega tej opłacie) - 17 zł
Opłatę należy wpłacić na konto 98 10202137 0000 9002 0046 4230
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Sprawa załatwiana jest niezwłocznie w formie czynności materialno – technicznej, poprzez wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego. Odmowa dokonania czynności następuje w drodze decyzji. Załatwienie sprawy nastąpi nie później niż w ciągu miesiąca, a gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana nie później niż w ciągu 2 miesięcy.
- Na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Referat Urząd Stanu Cywilnego w Wydziale Spraw Obywatelskich (biurowiec) II piętro:
- pok. 213 tel. 75 645 65 31 - rejestracja aktu urodzenia,
- pok. 212 tel. 75 645 65 30 – rejestracja aktu małżeństwa,
- pok. 214 tel. 75 645 65 41 – rejestracja aktu zgonu.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji odmawiającej dokonania czynności przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w terminie 14-stu dni od daty doręczenia decyzji w BOI (Rynek-Ratusz) lub za pośrednictwem poczty. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania (oświadczenie), co powoduje że decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Stronom służy prawo do wniesienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta w poniedziałki w godz.13.00-16.00.
VI. UWAGI:
- Wniosek składa się w USC, w którym został sporządzony akt podlegający sprostowaniu lub uzupełnieniu.
- Sprostowania lub uzupełnienia aktu dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora.
- Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenia wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlegają sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził.
- Akt stanu cywilnego, który nie zawiera wszystkich wymaganych danych, uzupełnia kierownik USC, który go sporządził, na podstawie innych aktów stanu cywilnego, akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego prowadzonych dla tego aktu i innych dokumentów mających wpływ na stan cywilny.
Podstawa prawna:
1) ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
2) ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
3) ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4) art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.