KU-SO 46 Zgłoszenie zgonu
KU-SO 46 Zgłoszenie zgonu
KU-SO 46 Wersja z dnia 16.10.2023 r
Wydział Spraw Obywatelskich
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Karta zgonu stwierdzająca zgon i jego przyczynę, wydana przez lekarza – oryginał.
- Dowód osobisty osoby zmarłej oraz zgłaszającej zgon.
- Paszport osoby zmarłej (jeśli był ważny w chwili zgonu).
- Dowód osoby współmałżonka osoby zmarłej (do wglądu).
- Pełnomocnictwo udzielone na piśmie – jeżeli zostało udzielone.
II. OPŁATY
Za złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenia pełnomocnictwa – 17 zł (z wyjątkiem zwolnień wynikających z ustawy o opłacie skarbowej)
Opłatę należy wpłacić na konto nr 98 10202137 0000 9002 0046 4230
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
- Sporządzenie aktu zgonu oraz wydanie jednego egzemplarza karty zgonu w celu pochowania zwłok następuje od ręki. Zgłaszający zgon otrzymuje 1 odpis skrócony aktu zgonu (zwolniony z opłaty skarbowej).
- Odmowa sporządzenia aktu zgonu następuje w drodze decyzji. Wydanie decyzji nastąpi nie później niż w ciągu miesiąca, a gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność organu służy stronie ponaglenie. Ponaglenie wraz z uzasadnieniem wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Referat Urząd Stanu Cywilnego w Wydziale Spraw Obywatelskich – pok. nr 214 (II piętro – wieżowiec) tel. 75 645 65 41
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
- Od decyzji odmawiającej dokonania czynności przysługuje stronie odwołanie do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec. Odwołanie składa się w terminie 14-stu dni od daty doręczenia decyzji w BOI (Rynek-Ratusz) lub za pośrednictwem poczty. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania (oświadczenie), co powoduje że decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- Stronom służy prawo do wniesienia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Bolesławiec, po uprzednim złożeniu ponaglenia.
- Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich, w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta w poniedziałki w godz.13.00-16.00.
VI. UWAGI:
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od wystawienia karty zgonu, a w razie choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Zgłoszenia zgonu dokonuje podmiot uprawniony do pochówku, a mianowicie: małżonek, krewni zstępni, krewni wstępni, krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa, powinowaci w linii prostej do pierwszego stopnia. Prawo pochowania zwłok przysługuje również osobom, które do tego dobrowolnie się zobowiążą.
- Zgon osoby zgłasza się w urzędzie stanu cywilnego miejsca tego zdarzenia. USC w Bolesławcu właściwe jest do przyjęcia zgłoszenia zgonu, który nastąpił w mieście Bolesławiec lub na terenie gminy wiejskiej Bolesławiec.
Podstawa prawna:
1. ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
2. ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy
3. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
4. art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego