KU-SO 13 Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w siedzibie urzędu

KU-SO 13 Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w siedzibie urzędu

KU-SO 13 Wersja z dnia 14.10.2025 r.

Wydział Spraw Obywatelskich

I. WYMAGANE DOKUMENTY:

Uwaga: osoby, które posiadają podpis elektroniczny lub profil zaufany mogą złożyć wniosek w formie elektronicznej przez stronę www.obywatel.gov.pl zakładka „Dokumenty i dane osobowe” Profil zaufany można założyć za pośrednictwem strony www.obywatel.gov.pl lub bankowości elektronicznej. 

Dokumenty niezbędne przy zgłoszeniu utraty lub uszkodzeniu dowodu osobistego:

- dotychczasowy dowód osobisty, o ile nie została zgłoszona jego utrata lub uszkodzenie,

- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia, jeżeli zostało udzielone,

- do wglądu: inny dokument tożsamości, na przykład paszport (przy zgłoszeniu utraty dowodu osobistego)

   Druki można otrzymać :                                               

  •  w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec – II piętro pok. 205)
  • w  Biurze Obsługi Interesanta - Rynek - Ratusz     
  •  na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl,

II.   OPŁATY

Brak opłat

III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAW:

N   Niezwłocznie:

  1. Sprawdzenie tożsamości zgłaszającego oraz ustalenie zgodności danych posiadacza dowodu z danymi zawartymi w rejestrach publicznych,
  2. Przyjęcie zgłoszenia oraz uszkodzonego dowodu osobistego,
  3. Unieważnienie dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych,
  4. Wydanie zaświadczenia o utracie dowodu lub uszkodzeniu dowodu osobistego.

IV. USŁUGĘ REALIZUJE:

Wydział Spraw Obywatelskich, wieżowiec II piętro pok. 205 tel. 75 645 65 44, 75 645 65 42.

V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:

  1. Odwołanie nie przysługuje.
  2. Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.

VI. UWAGI:

1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony na terenie  kraju zgłasza ten fakt niezwłocznie osobiście w organie dowolnej gminy. Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłasza  ten fakt dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje się na piśmie utrwalonym  w postaci elektronicznej wypełnionej przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego. W przypadku braku możliwości złożenia podpisu, podpis własnoręczny składa się na wydruku formularza zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu.

4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji może dokonać posiadacz dowodu osobistego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.

5. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność  do czynności prawnych dokonuje jedno z rodziców, opiekun lub kurator.

6.  Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.

7.  Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia organowi gminy  lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.

8.  Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia  na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie  o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.

9.   Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście konsulowi lub wystawcy dowodu osobistego.

10. Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, które jest składane przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, załącza się:

- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym  w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo

- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

11. W przypadku zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest generowane automatycznie przez usługę elektroniczną, za pomocą której zgłoszono utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego.

12.  Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

13.  Zaświadczenie nie jest dokumentem tożsamości.

14. Posiadacz dowodu osobistego, w przypadku podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, może zgłosić osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy w celu unieważnienia posiadanego dowodu osobistego. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej wypełnionym przez organ gminy na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i danych pobranych z rejestru PESEL, podpisanym przez wnioskodawcę za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego.W przypadku braku możliwości złożenia podpisu, podpis składa się na wydruku formularza zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych. Zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawych dokonuje jedno z rodziców, opiekun lub kurator. Zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.

15.  Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu.

16. Utratę dowodu należy zgłosić w swoim banku. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

17. Posiadacz dowodu osobistego może zgłosić Policji utratę dowodu osobistego w wyniku przestępstwa. W tym przypadku zastępuje to zgłoszenie utraty organowi gminy.

18. Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy, Policji, innemu organowi administracji publicznej lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej. Organy te przekazują niezwłocznie dowód osobisty organowi, który go wydał, w celu unieważnienia dokumentu.

19. Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, może, bez zbędnej zwłoki, przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego.

 

Podstawa prawna:

 

  1. ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,

  2. rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,

  3. ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego,

  4. ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych,

  5. ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

 

 

Wytworzył:
Małgorzata Słonecka
(2025-10-14)
Udostępnił:
Soja Mariola
(2017-08-04 11:17:25)
Ostatnio zmodyfikował:
Rymut Agnieszka
(2025-10-16 14:08:21)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki