KU-SO 16 Przekazanie danych do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) ich aktualizacja oraz usunięcie z rejestru w siedzibie urzędu
Urząd Miasta Bolesławiec
Wydział Spraw Obywatelskich
KU-SO 16 Wersja z dnia 17.10.2023 r.
Przekazanie danych do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK) ich aktualizacja oraz usunięcie z rejestru w siedzibie urzędu
Dostępna jest elektroniczna wersja usługi: Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK) na stronie www.gov.pl
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
-
Wypełniony i podpisany „Wniosek o przekazanie danych do rejestru danych kontaktowych/ o aktualizację danych w rejestrze danych kontaktowych/o usunięcie danych z rejestru danych kontaktowych”
-
Do wglądu: dowód osobisty, paszport lub aplikacja mObywatel
-
telefon lub tablet albo inne tego typu urządzenie – celem odbioru kodów umożliwiających potwierdzenie danych przy urzędniku
Druki można otrzymać :
- w Biurze Obsługi Interesanta - Rynek-Ratusz tel. 75 645 64 01
- w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec II piętro pok. 205)
- na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY
Wolne od opłat.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Wniosek realizowany jest niezwłocznie w obecności wnioskodawcy. Po uwierzytelnieniu tożsamości wnioskodawcy urzędnik wprowadza dane kontaktowe – zgodnie z wnioskiem (nr telefonu, adres e-mail) do RDK. Po wprowadzeniu danych kontaktowych lub ich zmian do RDK przez urzędnika, klient otrzymuje na telefon i skrzynkę e-mail (zależnie, które dane poda) osobne wiadomości z 6-cyfrowymi, jednorazowymi kodami potwierdzającymi. Jeżeli klient potwierdzi dane przy urzędniku wówczas dane będą od razu widoczne w RDK. Jeśli dane kontaktowe nie zostały potwierdzone przy urzędniku, osoba uprawniona będzie musiała w ciągu 24 godzin samodzielnie potwierdzić dane kontaktowe i wprowadzić kody potwierdzające na stronie www.gov.pl. (nie potrzebuje przy tym uwierzytelniać się przez PZ (Profil Zaufany) ani przez e-dowód). Do czasu potwierdzenia danych kontaktowych, nie będą one widoczne w RDK. Jeżeli w ciągu 24 godzin osoba uprawniona nie potwierdzi danych kontaktowych, wszystkie jej dane, kontaktowe i osobowe znikną z RDK. Cały proces będzie trzeba powtórzyć jeszcze raz.
Po złożeniu wniosku o usunięcie danych – zostaną one usunięte natychmiast. Nie trzeba ich potwierdzać (nie zostanie przesłany żaden kod potwierdzający).
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich (wieżowiec – II piętro pok. 205) tel. 75 645 65 42, 75 645 65 44.
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
-
Odwołanie nie przysługuje.
-
Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.
VI. UWAGI:
-
Rejestr Danych Kontaktowych osób fizycznych to baza, dzięki której administracja publiczna ma dostęp do ich aktualnych danych kontaktowych. Służy on m.in. do powiadamiania obywatela o:
-
dokumentach gotowych do odbioru,
-
rozpatrzeniu złożonych wniosków,
-
potrzebie uzupełnienia dokumentów lub informacji w Jego sprawach, prowadzonych w urzędach.
-
Rejestr prowadzi Ministerstwo Cyfryzacji.
-
Do rejestru danych kontaktowych wprowadza się:
-
numer PESEL,
-
imię i nazwisko,
-
adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.
-
Do rejestru danych kontaktowych swoje dane mogą przekazać osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych.
-
Dane kontaktowe przekazane do RDK w każdej chwili można zmienić lub usunąć.
-
W przypadku zmiany danych – gromadzonych w rejestrze danych kontaktowych – są one automatycznie aktualizowane. Dotychczasowe dane przechowywane są w rejestrze przez okres 4 miesięcy od daty zmiany, po czym są automatycznie usuwane.
-
Dane kontaktowe podlegają usunięciu z rejestru danych kontaktowych - z mocy prawa – na podstawie przekazanej przez rejestr PESEL informacji o zgonie osoby fizycznej, której te dane dotyczą.
-
Dostęp do rejestru danych kontaktowych mają tylko administracja publiczna i podmioty realizujące zadania publiczne w związku z usługami i zadaniami publicznymi realizowanymi na rzecz osób fizycznych.
-
Dane kontaktowe nie są wykorzystywane w celu kontaktu z osobami fizycznymi w zakresie związanym z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.
-
W rejestrze danych kontaktowych przetwarza się tylko jeden numer telefonu komórkowego lub tylko jeden adres poczty elektronicznej osoby fizycznej.
-
Podstawą przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych kontaktowych jest zgoda osoby, której dane dotyczą.
-
Dane rejestru danych kontaktowych są przekazywane, aktualizowane lub usuwane:
-
samodzielnie przez osobę fizyczną, przy użyciu usługi online udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji:
-
za pośrednictwem administracji publicznej i podmiotów realizujących zadania publiczne, posiadających dostęp do rejestru danych kontaktowych, na wniosek złożony osobiście w siedzibie tego podmiotu przez osobę, której dane dotyczą.
Podstawa prawna:
-
ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
-
rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie rejestru danych kontaktowych.