KU-SO 29 Zastrzeżenie numeru PESEL oraz cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
KU-SO 29 Zastrzeżenie numeru PESEL oraz cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL
Wersja z dnia 23.11.2023 r.
Wydział Spraw Obywatelskich
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
- wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL składany w organie gminy (KU-SO 29/01),
- pełnomocnictwo (jeżeli zostało udzielone) wraz z dowodem dokonania opłaty skarbowej (jeżeli obowiązuje),
- wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL (KU-SO 29/02),
- do wglądu dowód osobisty lub paszport.
Druk można otrzymać:
- w Biurze Obsługi Interesanta – Rynek-Ratusz (tel. 75 645 64 01)
- w Wydziale Spraw Obywatelskich (wieżowiec- II piętro pok. 205)
na stronie internetowej Urzędu Miasta www.um.boleslawiec.bip-gov.pl
II. OPŁATY:
Opłata za wydanie zaświadczenia – 17 zł
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Opłatę należy wpłacić na konto 98 10202137 0000 9002 0046 4230 lub dokonać płatności kartą na miejscu (bez opłat i prowizji).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
III. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
- Osobie pełnoletniej, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL, umożliwia się nieodpłatne zastrzeżenie i cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL. Kobieta powyżej 16 roku życia, która ma lub miała zawarty związek małżeński jest uznawana za osobę pełnoletnią. Dla niej także można zarejestrować zastrzeżenie numeru PESEL.
- Zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL dokonuje się:
- przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji po uwierzytelnieniu:
a) w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo
b) przy użyciu certyfikatu, o którym mowa w art. 19e ust. 2a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, wydanego użytkownikowi publicznej aplikacji mobilnej po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 tej ustawy,
- na wniosek składany osobiście w organie dowolnej gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem.
3. W przypadku niemożności złożenia wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnik składa pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności i potwierdza swoją tożsamość za pomocą dokumentu tożsamości.
4. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL może złożyć opiekun prawny albo kurator.
5. Organ gminy bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości rejestruje zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL i wydaje wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
6. Organ dowolnej gminy, na wniosek zainteresowanej osoby złożony na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzony własnoręcznym podpisem, lub w postaci elektronicznej, opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, obowiązany jest wydać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL.
7. Osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL, umożliwia się nieodpłatne pobranie z rejestru zastrzeżeń numerów PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących tej osoby przetwarzanych w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Pobranie zaświadczenia następuje przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, po uwierzytelnieniu w sposób określony w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
IV. USŁUGĘ REALIZUJE:
Wydział Spraw Obywatelskich, pok. 205 (wieżowiec-II piętro), tel. 75 645 65 42, 75 645 65 44
V. TRYB ODWOŁAWCZY, SKARGI I WNIOSKI:
Odwołanie nie przysługuje (czynność materialno-techniczna).
Skargi i wnioski można składać do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich w godzinach pracy Urzędu oraz do Prezydenta Miasta Bolesławiec w każdy poniedziałek w godz. 13 -16.
VI. UWAGI:
- Liczba zastrzeżeń jest nielimitowana. Zastrzeżenie można cofnąć w dowolnym czasie, a później je ponowić. Ponowne zastrzeżenie będzie jednak możliwe po upływie 30 minut od chwili cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
- System dokonuje automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL w przypadku:
- rejestracji zgonu osoby w rejestrze PESEL,
- rejestracji unieważnienia aktualnego dowodu osobistego osoby w RDO, z powodu utraty lub kradzieży tożsamości.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL.